La
retòrica va tenir el seu naixement al segle V a.C i s'ha anat
propagant a través de la història des de llavors. Algunes fites
importants de la seva història les trobem a Grècia amb Plató i
Aristòtil, a Roma amb Ciceró i Quintilià, etc. Les
característiques d'aquesta retòrica antiga, segons Roland Barthes
eren: ser un art en el sentit clàssic del terme, l'art de la
persuasió.
Fins
al segle XVIII la retórica s'ensenyava com a disciplina escolar. En
segle XIX , la retòrica concebuda com la manipulació del
llenguatge, pateix un profund descrèdit, aquest descrèdit es
reforça amb el pas del neoclassicisme al romanticisme. A principis
del segle XX, abans de 1936, el descrèdit d'aquest ensenyament era
total. Però es en aquest segle que diferents filòsofs ,
comunicòlegs i semiòlegs, entre els que destaquen Barthes, Eco y el
Grup "μ", analitzen les funcions de la retòrica i
presenten una reclassificació de les figures i adapten el seu ús a
altres llenguatges com el visual.
Eco
com Barthes i el Grup "μ", consideren que la semiòtica ha
d'estudiar també la retòrica. Segons Eco les categories retòriques
poden inserir-se en una teoria semiòtica, ja que quan les figures
retòriques es fan servir de manera creativa no només serveixen per
embellir un contingut, sinó que contribueixen a crear un contingut
diferent. A més, aquests estudiosos també van investigar sobre les
figures retóriques que aplicades a la imatge trobem que segons
Marián LF Cao: la retòrica visual, és
una manera d'anàlisi que ens pot permetre, en diferents suports, o
en diferents mitjans -art, cinema, publicitat- articular significant
i significat, o dit d'una altra manera, forma i contingut. A partir
de l'articulació de la forma i el contingut podem aconseguir
desxifrar els mecanismes que es produeixen en l'art, el cinema, i
sobretot la publicitat i que desperten en nosaltres determinades
reaccions.
EXEMPLES
DE FIGURES RETÓRIQUES APLICADES A LA PUBLICITAT
Les
figures retòriques són moltes i molt variades, així que
explicar-les totes en aquest article seria un exercici massa extens i
no aprofundiríem en les més utilitzades en la publicitat. A
continuació podrem observar diferents exemples de la utilització de
les figures retóriques ja sigui per redactar copys o crear conceptes
visuals.
Aquest
recurs retòric presenta dos termes que es contraposen; una paraula,
una frase o una imatge enfront d'una altra de significat tot el
contrari.
Metàfora
Aquesta
figura retòrica consisteix en substituir la forma habitual de
representació d'un personatge o un objecte per altres formes
visuals d'al·ludir a aquest personatge o a aquest objecte. Es mostra
una imatge per significar una altra. Trasllat, mitjançant una
comparació implícita, del sentit d'una imatge a una altra. La
transferència de sentit es dóna per substitució.
Cal·ligrama
Aquest
recurs retóric a partir d'una simple frase o paraula, generalment
poètica, representa una imatge utilitzan la diferent disposició de
les paraules, la tipografia o la cal·ligrafia.
El·lipsi
Aquesta
figura retòrica utilitza l'omissió d'un element en la composició o
en la frase per cridar l'atenció de l'espectador. Encara que el
terme, o l'element visual, sigui necessari per a la correcta
construcció gramatical, se sobreentén pel context.
Eufemisme
Aquest
recurs retòric utilitza un mot,
una locució o una imatge d’expressió suau, atenuada, en lloc d’un
del dur, inconvenient o desplaent. A partir de la substitució
d'una paraula, frase o imatge per una altra s'intenta dissimular la
vulgaritat o gravetat de l'original, és a dir, existeix un procés
de dulcificació.
Hipèrbaton
Aquesta
figura retòrica consisteix en alterar l'ordre lògic dels termes que
constitueixen una frase o una imatge. També s'aconsegueix mitjançant
la separació de dos o més elements sintàcticament units,
intercalant un element d'una o més paraules, que NO corresponen a
aquest lloc de l'oració.
Hipèrbole
Metonímia
Aquesta
figura retòrica consisteix en realitzar una transferència
associativa del sentit. Hi ha diverses relacions. Es pot mostrar: la
causa per l'efecte; el continent pel contingut; el simbol pel
simbolitzat; el producte pel lloc en què es produeix; l'abstracte
pel concret; l'instrument per l'usuari; l'obra per l'autor; i
viceversa en tots els casos.
Oxímoron
Aquest
recurs retòric consisteix a harmonitzar dos conceptes oposats en una
sola expressió, formant així un tercer concepte. El sentit literal
d'un oxímoron és absurd, forçant el lector a buscar un sentit
metafòric.
Prosopopeia
Aquesta
figura retòrica atribueix actituds humanes a ens abstractes,
objectes o animals.
Símil
o comparació
Aquest
recurs retòric consisteix en compara explícitament una cosa amb una
altra. Freqüentment és present la paraula "com", el que
implica que les coses que es comparen han d'estar tots dos enunciats.
En imatge passa el mateix, és a dir, no hi ha substitució com en la
metàfora, sinó comparació.
BIBLIOGRAFIA
Acaso,
María. (2008). El
lenguaje visual.
Buenos Aires: Paidós. P.93.
Barthes,
Roland. (1990). La
cámara Lúcida.
Paidós Comunicación, Barcelona. P.E.1980, París.
Péninou,
G. (1976). Semiótica
de la publicidad.
Gustavo Gili, Barcelona.
WEBGRAFIA
Real
Academia Española.
http://lema.rae.es/drae/srv/search?key=ret%C3%B3rica [en línea]
Diccionari
de la lengua catalana. DIEC2.
http://dlc.iec.cat/results.asp?txtEntrada=ret%F3riques&operEntrada=0
[en línea]
L.
F. Cao, Marián; Gauli Pérez, Juan Carlos. (1996). Blog Arte y
Publicidad. Artícle Breve
ensayo de retórica
visual.
http://artevspublicidad.blogspot.com.es/2010/09/breve-ensayo-de-retorica-visual.html
[en línea]
FERRAN
BONILLA
JÚLIA
MARTÍ
0 comentarios:
Publicar un comentario